LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. V Liptovskom Mikuláši je najlepšia bikrosová dráha na Slovensku, nachádza sa pri Váhu na východnom okraji sídliska Nábrežie. Okruh meria približne 350 metrov.
Bikrosovú trať vybudovali miestni amatéri vo voľnom čase a trvalo im to dva roky. Nadšenci začínali ešte koncom osemdesiatych rokov vo Vitališovciach, keď hľadali vhodný šport na vyplnenie voľného času svojich detí.
Pri zrode stáli nadšenci Pavol Rojček a Jaroslav Brziak. Súčasným šéfom BMX klubu Liptov je Juraj Kružliak.
S pozemkom pomohol vrbický urbár
Mladé bikrosové talenty na okruhu na okraji Vitališoviec pripravovali a trénovali na preteky približne dvadsať rokov. Z amatérskeho koníča sa postupne vypracovali na rešpektovaný slovenský tím.
Nový bikrosový okruh s lepšími parametrami otvorili v roku 2010, pretože náročnosťou už stará trať chlapcom nestačila.
Nájsť vhodný pozemok nebolo ľahké, ale pomohol im vrbický urbár, športovcom plochu pri Váhu prenajal za takmer symbolickú cenu. Amatéri najprv postavili štartovací pahorok, potom nasledovali ostatné prekážky.
Surovú dráhu museli bikrosári rozjazdiť, potom ju ďalej prispôsobovali a dolaďovali svojim potrebám.
Teraz sa rozhodli spevniť klopené zákruty zámkovou dlažbou. Na trati ich majú spolu tri a začali od najmenšej. Na najmenšiu z klopeniek združili vlastné prostriedky a prispela im aj nadácia.
Náklady na prevádzku nezvládnu ťahať sami
Náklady na dlažbu, pieskový podklad, obrubníky a robotu predstavujú približne 4-tisíc eur.
Na zvyšne dve klopené zákruty budú musieť zabezpečiť prostriedky z ďalších zdrojov. Keďže sú o čosi väčšie, zvýšia sa aj náklady. Dôvodom takýchto úprav je myšlienka otvoriť dráhu širokej verejnosti.
„Ak by sme ľudí pustili na nespevnené klopenky, tak by sa veľmi rýchlo mohlo stať, že by nám zákruty zničili. Bola by obrovská škoda našej roboty, pretože v areáli sme strávili veľmi veľa brigádnických hodín,“ povedal predseda klubu J. Kružliak.
V budúcnosti by športovci chceli osloviť radnicu s tým, že by sa bikrosový areál stal mestským športoviskom.
„Sme ochotní sa o areál naďalej starať, ale nedokážeme znášať všetky náklady,“ dodal predseda s tým, že ak by chceli areál otvoriť verejnosti, chýba im na jeho úpravu približne 20–tisíc eur.
J. Kružliak predpokladá, že areál určite pritiahne mládež. „Klub by mohol vytvoriť širšiu mládežnícku základňu a dokáže tak nielen liptovský, ale aj slovenský bikros posunúť ďalej, pretože účasť detí na pretekoch Slovenského pohára je v súčasnosti žiaľ úbohá.
Majú vynikajúcu partiu, šport ich baví
Na Slovensku je desať bikrosových klubov a za vážnejšiu konkurenciu BMX team Liptov považuje iba Bratislavu. A prečo je Liptovský Mikuláš bikrosovou mekou? „Máme vynikajúcu partiu a tento šport nás veľmi baví,“ dodal J. Kružliak.
Posledné tri roky po sebe si mikulášski bikrosári pripísali titul majstrov Slovenska klubových družstiev.
„Škoda, že minulý rok sa už táto disciplína nejazdila, pretože, ako som už spomenul, v slovenskom bikrose chýbajú jazdci,“ povedal predseda.
Mikulášski bikrosári sa ale nevzdávajú a veria v lepšiu budúcnosť.
Trate sú stále technicky náročnejšie
„Musíme na sebe stále pracovať. S tým súvisí aj zveľaďovanie nášho areálu.
Trate vo svete sú stále technicky náročnejšie a dynamickejšie. Ak si chceme aj naďalej udržať dobré výsledky, mali by sme sa držať svetového bikrosového trendu,“ spresnil J. Kužliak.
Pretekári fungujú so skromným rozpočtom, pohybuje sa na úrovni 5 až 8-tisíc eur. Náklady na preteky doma aj v zahraničí im platia rodičia z vlastného vrecka.
Slovenský zväz cyklistiky bikrosárom prispieva čiastkou na organizáciu dvoch kôl Slovenského pohára a niečo prispeje aj na zimnú prípravu. Na zavlažovanie či elektriku im napríklad prispelo aj mesto.