LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Asociácia informačných centier Slovenska (AICES) funguje už dvadsať rokov a založili ju v Liptovskom Mikuláši.
Hlavnou témou dvojdňového stretnutia bolo zapájanie sa turistických informačných centier do Národného systému kvality služieb cestovného ruchu.
Zažili krízu, ale prekonali ju
Ivona Fraňová, prezidentka Asociácie informačných centier Slovenska povedala, že dôležitá bola výmena názorov, skúsenosti ale aj diskusia o problémoch, ktoré cestovný ruch trápia.
Pred dvadsiatimi rokmi začínal AICES s veľkým nadšením, chceli budovať kvalitné informačné centrá. Veľa vecí si im za pomoci štátu aj partnerov podarilo. Prešli ale aj krízou.
„Bolo to asi pred piatimi rokmi, keď sa začalo spochybňovať, či informačné centrá majú význam. Opäť sme sa ale naštartovali. Pochopili sme, že najdôležitejšia je kvalita a najlepším výsledkom spokojný turista alebo návštevník,“ spresnila I. Fraňová.
Inšpiráciou pre AICES je Česká republika. V krajine funguje štyristo certifikovaných informačných centier, na Slovensku ich je päťdesiatsedem.
„Problémom nie je vybudovať informačné centrum, no udržať ho. Typickým príkladom úspešného informačného centra je centrum v Liptovskom Mikuláši,“ spresnila I. Fraňová.
Najdôležitejšia je kvalita
Radek Chaloupka z českého ministerstva pre miestny rozvoj vysvetlil, že v Čechách sa o kvalitu stará národný program, systém kvality služieb. Na Slovensku je jeho zavádzanie iba v začiatkoch.
„Radi sa so slovenskými partnermi podelíme s našimi trojročnými skúsenosťami, aby sa vyvarovali zbytočných začiatočníckych chýb pri hľadaní cesty, akým spôsobom pripraviť a zavádzať do praxe nevyhnutný program kvality,“ dodal R. Chaloupka.
Informačné centrum v Liptovskom Mikuláši vzniklo pred dvoma desiatkami rokov v čase, keď bol slovenský turizmus ešte v plienkach.
Za ten čas ponuka služieb v turizme nadobudla úplne iné rozmery. Je to spojené hlavne s väčším množstvom práce pri distribúcii informácií.
Nebolo toľko možností
„Urobili sme pokrok aj v oblasti marketingu a propagácie. Napríklad každý rok vydávame štyri druhy informačno-propagačných materiálov v šiestich jazykoch, staráme sa o internetovú stránku, propagáciu cez sociálne siete či mobilné aplikácie. Technický pokrok je samozrejmosťou, pred dvadsiatimi rokmi nebolo toľko možností,“ povedala Jana Piatková, riaditeľka Informačného centra mesta Liptovský Mikuláš
Pokračovala, že vlastným produktom je sprievodcovská služba so šiestimi prehliadkovými trasami v meste. Štyri môžu návštevníci využiť v celom regióne Liptov.
„Naším cieľom je, prirodzene, hlavne kvalita a čo najvyšší štandard poskytovaných služieb. Základom je práca s návštevníkom v informačnom centre, kde sa ročná návštevnosť pohybuje na úrovni približne osemdesiattisíc domácich aj zahraničných klientov,“ uzavrela J. Piatková.