Nedeľa, 23. júl, 2017 | Meniny má Oľga
Pridajte si svoje mesto

Laná na Chopok ťahali chlapci z armády ako otroci

Výstavba lanovky na štít Nízkych Tatier bola v minulosti doslova otrockou prácou.

Lávku s pamätnou tabuľou namontovali pomocou žeriavu.(Zdroj: MAREK JURIŠ)

DEMÄNOVSKÁ DOLINA. V obci Demänovská Dolina odhalili pamätník Alojzovi Lutonskému.

Speleológ a priekopník turistiky v Liptove prišiel s myšlienkou založiť horskú obec, ale stál aj pri zrode prvej sedačkovej lanovky z Jasnej až na južnú stranu Chopka.

O Lutonskom aj napriek jeho aktívnemu životu ľudia v regióne veľa nevedia. Turizmu sa začal venovať ešte po boku liptovskej legendy Miloša Janošku. Vyhliadková lávka a pamätná tabuľa Alojzovi Lutonskému je podľa jeho dcéry Márie Setničkovej po rokoch akýmsi zadosťučinením.

„Otec síce pochádzal z Moravy, no jeho duša patrila Liptovu. Keď sem prvýkrát prišiel na školský výlet, už odtiaľto päty nevytiahol. Lenže potom prišiel rok 1939. Bolo to ťažké obdobie, otec sa rozhodoval, či odíde, alebo ostane. Nakoniec Liptov neopustil, ale v turizme pracovať nemohol. Jednoducho bol nepohodlný, nebol zo Slovenska,“ zaspomínala dcéra M. Setničková.

Oprášil dávnu myšlienku

Alojz Lutonský po skončení druhej svetovej vojny opäť pracoval v turizme, pre Riaditeľstvo cestovného ruchu v Bratislave a bol generálnym tajomníkom Klubu slovenských turistov a lyžiarov.

To mu umožnilo, že spoločne s ďalšími spolupracovníkmi mohol robiť všetky kroky pre rozvoj Demänovskej doliny.

„Preto oprášil myšlienku postaviť na Chopok lanovku, ktorú prvýkrát verejne vyslovil ešte v roku 1936 po tom, čo sa nápadom inšpiroval na cestách po alpských krajinách,“ spresnila M. Setničková.

Lutonský v rozhovore pre časopis Lanovky a vleky v roku 1980 uviedol: „Keď sme v roku 1935 s členmi tatranskej Horskej služby hľadali študenta Slavíka, ktorý zahynul na Ďumbieri a videli sme kvalitné lyžiarske terény, dospeli sme k záveru, že by bolo fajn mať lanovku aj v Liptove.“

Chýbali cesta a energie

Demänovská dolina nebola pre výstavbu lanovky vhodná len pre kvalitné lyžiarske terény s polročnou snehovou pokrývkou.

Dôležitú úlohu zohral aj prístup. Najvhodnejšia možnosť, ako sa dostať na hrebene Nízkych Tatier zo severu, existovala práve v Jasnej. Dôvodom bola aj cesta, ktorá viedla k Demänovským jaskyniam už od roku 1929.

„V tom čase kultivované prostredie sa končilo pri Jaskyni slobody. Ďalej chýbalo šesť kilometrov cesty na stavenisko bez energie a spojenia. Takže výstavbe dôverovali len lyžiari optimisti,“ povedal v rozhovore A. Lutonský.

Veľkolepé plány ale prerušila druhá svetová vojna. V tom čase začali Švajčiari v Alpách budovať sedačkové lanovky typu Rool.

Z Nového Ploštína Jasná

Po vojne doniesol Lutonský práve zo švajčiarskeho strediska Flims propagačný materiál o dvojsedačkách Rool. Jeho návrh na výstavbu Riaditeľstvo pre cestovný ruch schválilo 25. mája 1945.

Majitelia pozemkov, na ktorých mala nová lanovka stáť, si nárokovali, aby sa stredisko volalo Nový Ploštín. Neskôr však v súťaži, ktorú vypísalo Riaditeľstvo pre cestovný ruch, zvíťazil názov Jasná.

Súčasne s lanovkou dobudovali prístupovú cestu od Demänovskej jaskyne slobody po údolnú stanicu lanovky.

Štátny plánovací úrad v tom čase schválil aj prvý územný plán pre osadu Jasná. Prvý úsek lanovky Jasná - Luková spustili do prevádzky 23. októbra 1949. Postupne odovzdali do prevádzky ďalšie úseky. Posledný, Kosodrevina - Chopok, začal premávať 29. augusta 1957.

Laná ťahali ručne

Sedačková lanovka typu Von Roll, vyrobená vo švajčiarskej licencii, mala kapacitu 220 osôb za hodinu a odpojiteľný systém uchytenia sedačiek. To znamená, že tie pri dojazde do stanice spomalili, aby mohli lyžiari pohodlne vystúpiť. Pre porovnanie, dnešný funitel na Chopok má maximálnu prepravnú kapacitu 2480 osôb za hodinu.

M. Setničková dodala, že výstavba v minulosti bola doslova otrockou prácou. „Neexistovali takmer žiadne mechanizmy, laná na Chopok ťahali mladí chlapci z armády,“ spresnila.

Zaspomínala, že do Jasnej chodili lyžovať, keď lanovka ešte nebola hotová. „Na vrchol sme si museli vyšliapať po vlastných, potom sme sa spustili len raz a mali sme odlyžované,“ dodala.

Už začiatkom dvadsiateho storočia, po čiastočnom sprístupnení Demänovskej jaskyne slobody, bola ekologickým problémom doprava. Úzku cestu síce po vojne rozšírili, no problém to nevyriešilo. Lanovka Von Roll návštevnosť doliny ešte zvýšila.

Mal aj utopický plán

V tom čase plánovali aj výstavbu úzkorozchodnej elektrickej železničky, podobnej ako je vo Vysokých Tatrách. Projekt sa nakoniec neuskutočnil, pretože nemal podporu. Len málo ľudí verilo, že do doliny budú chodiť státisíce návštevníkov.

„Keby som mohol predbehnúť čas, zrealizoval by som utopický nápad. Budoval by som veľkokapacitnú lanovku. Premávala by z Liptovského Mikuláša po skalách doliny k Ľadovej jaskyni a Jaskyni slobody. Odtiaľ by som pokračoval až do Jasnej. Už keď sme chceli preklenúť Chopok zo severu na juh lanovkami, považovali sme to za nemožné. Nakoniec sme boli prví v Európe. Keby sa výstavba nekomplikovala, mohli sme byť prví na svete. Takže to, čo navrhujem dnes, nemusí byť v budúcnosti utópia či fantázia, ale realita,“ povedal Alojz Lutonský v rozhovore. Citát sa nachádza aj pri novom pamätníku v Jasnej.

Posledný úsek lanovky Von Rool vyradili z prevádzky 24. júla 1997 z technických dôvodov. Teda štyridsať rokov od spustenia jej posledného úseku z Kosodreviny na Chopok. Bolo to v čase, keď jej autor Alojz Lutonský ukončil svoju životnú púť.


  1. Nízkotatranské lesy miznú Foto 5 190
  2. Opustený hotel má po rokoch nového majiteľa 1 287
  3. V Kľačianskej doline došlo k tragédii 1 021
  4. K. Kaliský: „Ničenie lesov národného parku pokračuje šialenou rýchlosťou.“ 844
  5. Slavo Záhradník dokázal svojim postavám vdýchnuť originalitu 173
  6. Gajanová získala bronz 124
  7. Zlato získal aj Mirgorodský 114
  8. V dedine sa pre Strečno nedá prejsť cez cestu Foto 94
  9. Grigar obhájil svetové zlato 88
  10. Liptovské droby sú na ceste do Bruselu 80

Riešime za Vás

Šetrenie vody
Liptovský Mikuláš

Šetrenie vody

V riešení
Policajná hliadka hrala v službe futbal.
Liptovský Mikuláš

Policajná hliadka hrala v službe futbal

Vyriešené
Pridaj svoj podnet

Najčítanejšie správy

Mikuláš

Nízkotatranské lesy miznú

Národný park Nízke Tatry na budúci rok oslavuje 40 rokov existencie. Pri pohľade na jeho obnažené svahy a závery dolín je na mieste otázka, či ešte bude čo ochraňovať.

Opustený hotel má po rokoch nového majiteľa

V príjemnom lesnom prostredí medzi Kráľovou Lehotou a Hybami pustne kedysi vychýrený hotel. Nedávno ho kúpila súkromná firma.

V Kľačianskej doline došlo k tragédii

Starší muž zahynul pri práci v lese.

K. Kaliský: „Ničenie lesov národného parku pokračuje šialenou rýchlosťou.“

Karol Kaliský, ekológ, lesník, úspešný filmár a fotograf prírody, po ukončení štúdia lesníctva vo Zvolene dva roky pôsobil ako účastník projektu na záchranu tatranského kamzíka, ďalších päť rokov robil na Správe TANAP-u.

Slavo Záhradník dokázal svojim postavám vdýchnuť originalitu

Filmový a divadelný herec Slavomír Záhradník, bývalý člen činohry Divadla Nová scéna v Bratislave, bol známy aj svojím špecificky zafarbeným hlasom. Narodil sa v Nižnej Boci a v dnešných dňoch by sa dožil 80 rokov.

Blízke regióny

FOTO: Donovaly otvárajú detský park, ktorý na Slovensku nemá obdobu

Počas leta sú Donovaly "hlavným mestom detí".

Do dediny sa privalila voda z oblohy i kopcov

Jozef Murín: Takej vody si nepamätám a to som dosť starý. Veď v lete je v tom potoku pár centimetrov vody, teraz by prúd poľahky zobral vola. Viacerým ľuďom poriadne vypucovala humno.

Vodiči pozor- panelovku medzi Diviakmi a Mošovcami úplne zatvoria

​​​​​​​Analýzy vzoriek starého betónu z panelovky ukázali, že podložie pod cestou musia stavbári ešte viac prehĺbiť. To bude mať za následok úplnú uzáveru trasy medzi dvomi obcami.

Tadiaľto pôjdu v okolí Žiliny nové cyklotrasy

Pracuje sa na projektoch Vážskej, Kysuckej a Rajeckej cyklotrasy.

Kotleba sa chystá porušiť zákon vo svoj prospech, tvrdí poslanec Martin Klus

Ľudí pozýva na protestné zhromaždenie pred župný úrad.

Všetky správy

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné. Počas obdobia v ústraní rozmýšľa o svojej politickej budúcnosti.

Froome štvrtý raz vyhrá Tour de France, Bardet uhájil tretie miesto o sekundu

Sobotňajšiu individuálnu časovku vyhral tímový kolega Petra Sagana z Bory-Hansgrohe Maciej Bodnar.

Doprava v Chorvátsku kolabovala, cestu blokovali kolóny a nehody

Motoristi smerujúci do južnej Európy musia rátať s dlhými kolónami.

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

Bahlsen reaguje na tlak, sušienky budú všade v Európe rovnaké

Aj do výrobkov určených pre východoeurópske krajiny sa bude pridávať maslo.

Kam vyraziť