LIPTOVSKÝ JÁN. Jedným z najväčších lákadiel je pre deväť až šestnásťročných internet. Osemdesiatpäť percent z nich ho používa pri riešení školských úloh. Internet však využíva doma či v škole 83 percent maloletých na hranie hier, 76 percent na pozeranie videí a na chatovanie (četovanie) 62 percent.
Byť on-line znamená byť vystavený možnému riziku šikanovania a mnohí rodičia či učitelia nevedia, ako sa k takzvanej kybernetickej šikane postaviť. Je to pre nich doteraz nezvyčajný problém. Vyplýva to z tlačovej správy Občianskeho združenia Edu- kácia@Internet.
Medzinárodné stretnutie v Liptove
Témou kyberšikany sa zaoberalo osem zahraničných organizácií a škôl pod hlavičkou nemeckej nadácie Stiftung Medien - und Onlinesucht, ktoré v Liptovskom Jáne privítalo OZ Edukácia@Internet. Občianske združenie z Partizánskeho urobilo už niekoľko úspešných projektov o internetovom vzdelávaní.
„Rodičia a učitelia sú často neistí, ako zaobchádzať s novými médiami. Nevedia, ako pomôcť deťom v prípade šikanovania na internete. Preto sme sa rozhodli vytvoriť web stránku cyberhelp.eu, ktorá najmä pedagógom poskytne návod a učebné materiály, ako robiť prevenciu i správne reagovať na vážne prípady kyberšikany,“ vysvetlila koordinátorka projektu Arnhild Zorr-Werner z nadácie Stiftung Medien-und Onlinesucht.
Potrebu pomôcť učiteľom v tejto téme vidia aj zástupcovia partnerských škôl z Litvy, Bulharska, Rumunska i Španielska. Učiteľka nemeckého jazyka z gymnázia Simono Dacho progimnazija v litovskom meste Klaipeda Neringa Tallat-Kelpšaite Dapšiene sa s kyberšikanou stretla aj vo svojej triede: „Siedmaci sa posmievali spolužiakovi a jeden chlapec to nafilmoval a zverejnil na internete. Netrvalo dlho, kým sme našli vinníka. Rodičia šikanovaného chlapca však nechceli vec riešiť na polícii, tak sa vedenie školy rozhodlo umiestniť vinníka do inej triedy.“ V spomínanej škole funguje program Olweus, ktorý pedagógom radí, ako majú reagovať na podobné prípady.
Šikana na internete sa týka aj učiteľov a rodičov
V slovenskom výskume Dospievajúci vo virtuálnom priestore z roku 2010 sa ku kyberšikane priznalo skoro šesť percent opýtaných žiakov.
„Číslo je nízke, no odborníci predpokladajú, že je o niečo vyššie, keďže sa mnohé deti hanbia či boja o šikanovaní na internete hovoriť. Takmer polovici z nich sa vysmievali a ohovárali ich často práve v súvislosti s osobnými fotografiami či videami v nepríjemných situáciách. Hoci sme ešte v porovnaní so starými členskými krajinami Európskej únie na tom dobre, aj u nás môžu z nenápadného problému vzniknúť nepriaznivé štatistiky, ako napríklad vo Veľkej Británii, USA a Austrálii, kde má kyberšikana katastrofálny vplyv na sebaúctu a sociálny život až bezmála troch štvrtín mladých ľudí,“ uviedlo v správe OZ Edukácia@Internet.
Podľa občianskeho združenia Slováci sa k problému postavili zodpovedne, a aj preto z iniciatívy Občianskeho združenia eSlovensko vznikol známy projekt OVCE.sk, ktorý upozorňuje na riziká internetu, mobilov a nových technológií.
Na pomoc pripravujú web stránku
„Pripravovaná web stránka sa zameriava na tých, ktorí sa s deťmi a mladými stretávajú denne a môžu im účinne pomôcť. Ide predovšetkým o učiteľov a rodičov, no pomoc na nej môže nájsť ktokoľvek,“ vysvetlil koordinátor OZ Edukácia@Internet Peter Baláž.
Cyberhelp.eu je v tvorivej fáze. „Na stretnutí v Liptovskom Jáne sme začali pripravovať výstupy, najmä štruktúru web stránky a jej obsahu. Čaká nás ešte veľa práce, no vďaka entuziazmu partnerov by mal byť projekt realizovaný načas a kvalitne,“ pokračoval P. Baláž.
Stránku www.cyberhelp.eu spustia na jar budúceho roku a bude aj v bulharskej, nemeckej, litovskej, rumunskej, slovenskej, slovinskej a španielskej verzii.
OZ Edukácia@Internet vznik- lo v roku 2005 a venuje sa projektom v oblasti vzdelávania a internetu.
Najznámejšie sú jeho projekty na výučbu esperanta, slovenčiny či nemčiny v rôznych jazykoch. Okrem toho organizuje vzdelávacie projekty a podujatia na podporu medzikultúrneho učenia a používania jazykov i internetových technológií.
Autor: Vlado Škuta