Dvojplošníky, stíhačky ale aj športové modely skutočných lietadiel lietali uplynulý víkend nad letiskom v Gôtovanoch. Trinásty ročník exhibície obrích modelov pripravil Model klub Liptov.
GOTOVANY. Pomenovanie obrie modely dostali od modelárov preto, lebo majú rozpätie krídel väčšie ako dva metre. Výnimkou nie sú ani päťmetrové lietadlá. Modely sú zvyčajne prepracované ako skutočné typy lietadiel. Tie, ktoré sú viac prepracované a vernejšie kopírujú predlohu, volajú makety, menej prepracované polomakety.
Na gôtovianskom letisku sa predviedli modelári zo Slovenska, Česka a niekoľko ich prišlo aj z Poľska. Úlohou podujatia bolo verejnosti exhibíciou a prezentáciou predstaviť históriu leteckej techniky. „Modely, prepracované do najmenších detailov, pokrývali takmer celú doterajšiu históriu letectva od jeho počiatkov, cez dvojplošníky, vojnové stroje až po súčasné športové typy a prúdové lietadlá,“ vysvetlil modelár a člen Model klubu Liptov Vladimír Popardovský. Modely sú najčastejšie poháňané benzínovým motorom, ale v poslednom období sa objavujú už aj lietadlá s turbínovým pohonom.
Vyhodnotili aj smoliara podujatia
Napriek tomu, že prezentácia nemala presne stanovené pravidlá, organizátori ocenili modelárov v niekoľkých kategóriách. „Najlepšiu letovú ukážka predviedol Miroslav Tuček z Českej republiky. Najväčší model predstavil Miroslav Bigoš zo Spišskej Novej Vsi a najmladším účastníkom bol nováčik Majo Vrteľ. Vyhodnotili sme aj smoliara podujatia, ktorým bol Ivan Čány. Paradoxom bolo, že viac ako 70-ročný modelár je bývalý vojenský pilot bojovej stíhačky Mig 15,“ doplnil V. Popadrovský.
Lietadlá si modelári vyrábajú sami alebo v skupinách a používajú vlastné konštrukcie, prípadne si ich skladajú z rôznych polotovarov. Podľa náročnosti spracovania a vybavenia modelu sa, samozrejme, odvíja aj jeho cena. V niektorých prípadoch je to aj niekoľko tisíc eur.
Nemali žiadne skúsenosti
V polovici deväťdesiatych rokov sa niekoľko členov liptovského modelárskeho klubu zúčastnilo na Setkání obřích modelú v Nesvačilech v Česku. „Podujatie nás inšpirovalo, aby sme podobné zorganizovali aj v Liptove. Prvý ročník, ktorý sa nám podarilo pripraviť v roku 1996, bol veľmi skromný. Nemali sme žiadne skúsenosti, ale napriek tomu sa nám celkom vydaril,“ doplnil liptovský modelár.
Na prvý ročník prišlo takmer tridsať pilotov s modelmi. Keďže sa im na liptovskom stretnutí páčilo, rozhodli sa podujatia organizovať každoročne. S pribúdajúcimi rokmi si získavalo u modelárov aj divákov stále väčšiu popularitu.
Modelári začínali skromne
Začiatky liptovských modelárov boli veľmi skromné. Nemali skúsenosti a učili sa na vlastných chybách. Na modeloch klzákov s pomocným motorom sa naučili základom pilotáže. Asi v roku 1994 začali stavať a neskôr aj lietať s motorovými modelmi, ktoré už boli ovládané okolo všetkých troch osí.
„Začali sme s nácvikom akrobacie a v tomto období vznikol aj prvý veľký model, ktorý postavil Michal Vlha. Prvé skúsenosti s obrími modelmi boli veľmi dobré, preto sa aj ďalší modelári pustili do stavby týchto modelov lietadiel,“ uzavrel V. Popardovský.