Streda, 20. september, 2017 | Meniny má Ľuboslav(a)
Pridajte si svoje mesto

Liptovskí vedci vedia, ako riadiť hustú dopravu

Dôležitým ukazovateľom bohatstva krajiny je aj duševné a priemyselné vlastníctvo. Patenty, vynálezy či zlepšováky sú obrazom jej technologickej vyspelosti.

Vynález musia vedci ešte patentovať.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ: SITA)

LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Autormi sú často špičkoví odborníci, ktorých mnohí nepoznajú. Ich nápady sú základom ďalšieho rozvoja spoločnosti.

Bohuslav Lakota je docentom na katedre elektroniky Akadémie ozbrojených síl v Liptovskom Mikuláši. V škole pracuje od roku 1977 a je autorom štyroch patentov. V súčasnosti pracuje na ďalších prieskumných riešeniach. S kolegom Zdislavom Exnárom zo Žilinskej univerzity by ich tiež chceli prihlásiť na patentovom úrade.

„V minulosti ešte na predchádzajúcej katedre sme mali výborný tím. Pracovali sme na takzvaných rezortných úlohách. Zadávalo ich ministerstvo vnútra. Väčšina z nich končila na patentovom úrade. Keďže išlo o armádne projekty, boli často utajované a verejnosť sa o nich nedozvedala,“ vysvetlil vedecký pracovník B. Lakota z katedry elektroniky.

Patent musí schváliť úrad

Posledný vynález, systém riadenia svetelnej križovatky s režimom prioritný smer, vyšiel technickým vynálezcom v aprílovom vestníku priemyselného vlastníctva. Patent naň však ešte nemajú.

Mikulášski vedci zatiaľ podali len prihlášku vynálezu. Ešte ho musí uznať Úrad priemyselného vlastníctva. Potom dostanú rozhodnutie o schválení. Patentové práva platia dvadsať rokov a vlastní ich škola.

Patent rieši problém zahusťujúcej sa dopravy v mestách. „Vozidlá záchranných zložiek často uviaznu v preplnených križovatkách. Strácajú drahocenné sekundy a na miesto zásahu nemusia doraziť včas. Keď sa aj sanitka cez križovatku dostane, a napriek tomu, že má prednosť pred všetkým vozidlami, môže ju z bočnej ulice, kde svieti zelená, ohroziť iný vodič,“ povedal B. Lakota.

Vedci systém prepracovali

Vedci problém vyriešili tak, že do záchranného vozidla zabudovali špeciálny vysielač. „Aktivuje sa v čase, keď šofér zapne maják a zvukovú výstrahu.

Zariadenia začne vysielať signál v podobe kódu. Ten prijíma svetelný systém na križovatke. Systém vyhodnotí smer príchodu signálu záchrany do križovatky a identifikuje vozidlo. Spustí zelenú a križovatku v smere jazdy sanitky uvoľní. Ostatné bočné križovatky prejdú do režimu červenej.

Na svetelnej signalizácii svieti zelená, kým záchranka križovatkou neprejde. Potom systém križovatku prepne do pôvodného režimu,“ vysvetlil základný princíp fungovania systému vedec.

Podobný systém už v minulosti používala armáda v bojových vozidlách a vrtuľníkoch. Ak ich protivník zameral laserovým alebo rádiolokačným zameriavačom, systém to ihneď nahlásil posádke.

„Mal však jednu nevýhodu. Nevedel určiť presný smer, z ktorého bojové vozidlo nepriateľ zameral. My sme systém prepracovali tak, že potom informoval nielen o zameraní, ale vedel aj v ôsmich smeroch určiť presnú polohu protivníka,“ dodal B. Lakota.

Neskôr vedci vojenský systém výstrahy upravili a prispôsobili, aby dokázal samostatne riadiť preplnenú mestskú križovatku v prioritnom smere. Systém vynálezcovia odskúšali len modelovo, pretože na výrobu prototypu už prostriedky nemali.

Chýbajú odborníci

Napriek tomu, že zariadenie je cenovo dostupné, zaviesť ho do praxe nebude, podľa B. Lakotu, jednoduché.

„Chýbajú nám odborníci. Potrebovali by sme špecialistu na riadiaci systém križovatky. Zariadenie využíva mikrovlnú technológiu a na Slovensku s ňou robí len niekoľko firiem. Ak by sme chceli, aby na križovatkách systém bežne fungoval, museli by sme s niektorou spolupracovať, čo je opäť hlavne otázka peňazí. Naviac, z pôvodného vývojového tímu som v škole zostal iba sám. Spolupracujem preto s kolegami z iných univerzít,“ dodal docent z Akadémie ozbrojených síl. Ak by si na patent chceli vynálezcovia nárokovať na celom svete, akadémiu by to vyšlo až na niekoľko miliónov eur. Štátna vysoká škola, podľa docenta Lakotu, nemá prostriedky, aby zaplatila vysoký poplatok. Na patentovanie za hranicami Slovenska preto radšej ani nemyslia.

„Bývam neďaleko jednej z mikulášskych križovatiek. Vidím často, aké majú záchranné zložky v dopravnej špičke problémy. Hasičská cisterna naplnená vodou má približne tridsať ton a vodič s ňou musí opatrne manévrovať. Keď pribrzdí a potom opäť naberá rýchlosť, stráca drahocenné minúty. Ak by sa nám systém podarilo zaviesť do bežnej praxe aspoň na Slovensku, určite by to bolo veľké zadosťučinenie, že sme pre spoločnosť urobili čosi prospešné,“ dodal B. Lakota.


  1. Takto bezohľadne jazdia naši vodiči Video 835
  2. S deťmi s poruchami reči pracujú takmer polstoročie 341
  3. Škola by sa chcela sťahovať do väčšieho 270
  4. V Trnovci zhorelo seno aj slama 252
  5. Voľby do VÚC 2017 Liptovský Mikuláš: Zoznam kandidátov na poslancov 233
  6. Hrádočania sú bez elektriny Video 219
  7. Opitý havaroval a nemal papiere 166
  8. V kožiarskom závode chcú robiť geotermálny vrt 67
  9. Príbeh parížovského kaštieľa zaujal filmárov Foto 55
  10. Švábkafest ponúkne ochutnávku drobov či zemiakového tataráku 51

Riešime za Vás

Šetrenie vody
Liptovský Mikuláš

Šetrenie vody

V riešení
Policajná hliadka hrala v službe futbal.
Liptovský Mikuláš

Policajná hliadka hrala v službe futbal

Vyriešené
Pridaj svoj podnet

Najčítanejšie správy

Mikuláš

Takto bezohľadne jazdia naši vodiči

Vodiči počas rekonštrukcie mosta nerešpektujú svetlá na semaforoch. Aroganciou ohrozujú seba aj ostatných.

S deťmi s poruchami reči pracujú takmer polstoročie

Škola vznikla na podnet popredného slovenského logopéda Ota Mikesku, ktorý sa stal zároveň jej prvým riaditeľom.

Škola by sa chcela sťahovať do väčšieho

Špecializovanej škole by viac vyhovovali väčšie priestory v Liptovskom Mikuláši.

V Trnovci zhorelo seno aj slama

V Liptovskom Trnovci dnes ráno horel družstevný veľkokapacitný senník.

Voľby do VÚC 2017 Liptovský Mikuláš: Zoznam kandidátov na poslancov

Do župy kandiduje 39 záujemcov o post poslanca. Krúžkovať budeme šiestich.

Blízke regióny

V Jedľovinách buďte opatrní, niekto tam na chodníku nastražil kruté pasce

​​​​​​​Počas prechádzok v obľúbenej martinskej lokalite Jedľoviny si treba dávať pozor. Nejaký bezcitný človek tam schované v zemi poukladal pasce z ostrých klincov priamo na chodník. Ak na ne stúpite, môžete sa vážne zraniť. Či sú nástrahy určené bežcom, cyklistom, motorkárom a aký mal dotyčný na to dôvod, úplne jasné nie je.

Ako sa Oravec ubránil poľským banditom. Na začiatku bol inzerát

Nepríjemnú skúsenosť s poľskými obchodníkmi má dolnokubínsky podnikateľ, ktorý zareagoval na inzerát z internetu. V najhoršej chvíli sa obával nielen o peniaze a auto, ale aj o život.

Novú autobusovú stanicu budeme oslavovať tri dni. Pozrite si kompletný program

Na stanici bude mať po prvý raz v histórii svoje miesto aj mestská hromadná doprava.

Na Ľadovni asi vyrástlo jediné konopné pole v Turci

​​​​​​​Zaujímavú raritu majú obyvatelia Ľadovne priamo pod svojimi oknami. Vyzerá to ako marihuana, vonia to tiež veľmi podobne, no z fajčenia tejto rastliny by ste asi pôžitok nemali.

Martinčania v hurikáne Irma: Do rána sme sa modlili, aby sme prežili toto peklo

​​​​​​​Mladý pár v noci prebrala ohromná sila vetra. Lomcovala so zadebnenými oknami, všetko vŕzgalo, triaslo sa, vonku bolo počuť buchot. Vlny na mori vraj dosahovali výšku sedem metrov a rozbíjali sa až hlboko v bielom piesku. Takto si Martinčania spomínajú na strašný hurikán v Dominikánskej republike.

Všetky správy

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

Minúta po minúte: Príroda opäť vyčíňa, Mexiko zasiahlo ďalšie zemetrasenie

Hurikán Maria mierne zoslabol a dorazil na pobrežie Portorika.

Saganov debut na MS: žalúdočné problémy a hnev

Petra Sagana čakajú už ôsme majstrovstvá sveta. Pozrite, ako sa mu darilo na tých predchádzajúcich.

Návrat Ščurka z basy k hokeju: vražda, klamstvá aj podozrenie z korupcie

Pôvodne mu hrozilo až 20 rokov. Prečo dostal hokejista Ščurko za brutálnu vraždu rozhodcu Mareka Liptaja len mierny trest.

Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

Developer, ktorý mal vlani dokončiť rekonštrukciu hlavnej stanice, výpoveď nájmu pozemkov spochybňuje.

Kam vyraziť