LIPTOV. Počas takzvaného zlatého týždňa na zjazdových tratiach v lyžiarskom stredisku v Jasnej privítali nový rok najmä slovenskí, poľskí a českí turisti. V strediskách sa zlepšila vybavenosť a infraštruktúra, ale podľa odborníkov chýba hlavne profesionálny prístup.
„Návštevnosť strediska na prelome rokov bola veľmi dobrá,“ povedala hovorkyňa najväčšieho slovenského lyžiarskeho strediska Katarína Šarafínová. Potom budú v stredisku očakávať prázdninujúcich návštevníkov z Poľska, neskôr Slovenska a Česka.
Problémom sú plusové teploty
Na zjazdových tratiach pre nevhodné počasie prevláda hlavne technický sneh. „Vyrábame ho najmä v noci, lebo cez deň sú teploty nevhodné, pohybujú sa iba okolo nuly,“ vysvetlila Šarafínová.
Zjazdovky v Jasnej sú zasnežené približne do nadmorskej výšky 1670 metrov. „Vyššie sa nám to zatiaľ nepodarilo, čo súvisí so spomínanými nepriaznivými teplotami. Veríme, že v priebehu januára prídu výraznejšie mrazy, aby sme mohli zasnežiť všetky lyžiarske trate až pod vrchol Chopka,“ dodala.
V lyžiarskom stredisku Malinô Brdo oproti predchádzajúcemu roku počet návštevníkov v zlatom týždni poklesol asi o päť percent.
„Pripisujem to hlavne chýbajúcemu prírodnému snehu a plusovým teplotám, ktoré nám neumožnili technicky zasnežiť celé stredisko. Veľký problém nám zatiaľ robí zjazdovka do Hrabova, ktorá je jednou z najobľúbenejších. Napriek tomu je v súčasnosti zjazdná viac ako tretina lyžiarskych tratí,“ povedal Tomáš Gazdarica zo strediska na Malinom Brde.
Vybavenosť stredísk je dobrá
Na lyžiarskych svahoch nad Ružomberkom prevažovali Slováci, Poliaci a nechýbali ani českí lyžiari. „O turistov nemáme núdzu ani po Silvestri, vystriedali ich ešte týždeň prázdninujúci lyžiari z okolitých krajín a Ruska,“ doplnil Gazdarica.
Zahraniční novinári a predajcovia zájazdov, s ktorými sa stretáva generálny riaditeľ Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR) Peter Belinský, si pochvaľujú najmä zlepšujúcu sa infraštruktúru a vybavenosť niektorých regiónov.
Chýba nám profesionálny úsmev
Či bude aj rok 2012 pre slovenský cestovný ruch taký úspešný a bude si môcť pripísať vyšší počet návštevníkov ako v roku 2011, si Belinský netrúfa odhadnúť.
„Takéto prognózy sa teraz robia veľmi ťažko. Všetko záleží na tom, ako sa bude vyvíjať hospodárstvo v Európe,“ priblížil.
Šéf SACR tvrdí, že to, čo Slovákom ľudia zo zahraničia najviac vyčítajú, je ľudský prístup. „Nevieme byť pri poskytovaní služieb milí, chýba nám profesionálny úsmev či ústretovosť. Stačí, keď prídeme do zahraničia a vidíme našich ľudí, ktorí obsluhujú, napríklad, v Rakúsku v lyžiarskych strediskách. Všetci sú milí a profesionálni. Neviem, prečo sa nám toto nedarí doma na Slovensku,“ vysvetlil Belinský.
Napriek tomu sa v súčasnosti vraj vo všetkých ukazovateľoch zlepšujeme. „Trend je dobrý. Čo ešte naozaj potrebujeme je, aby sa spustila k tejto téme aj celospoločenská diskusia,“ doplnil.
Na zlepšujúci sa stav, podľa Belinského, poukázali aj tohtoročné majstrovstvá v hokeji, ktoré sa odohrali v Bratislave a Košiciach. „Slovensko ukázalo istú kompetentnosť, že vie zorganizovať aj veľké udalosti a na slušnej úrovni,“ uzavrel.