Prepojenie severu s juhom Chopka bude reálne do dvoch rokov

Dlhoročný sen mnohých lyžiarov a turistov o prepojení severných a južných svahov Chopku sa v priebehu dvoch rokov splní.

Vrchol Chopka je lanovkami nedostupný už trinásť rokov.Vrchol Chopka je lanovkami nedostupný už trinásť rokov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ JÁN KROŠLÁK)

DEMÄNOVSKÁ DOLINA. Spoločnosť prevádzkujúca stredisko v Demänovskej doline začala s výstavbou moderného funitelu.

Poslednú zo štyroch pôvodných lanoviek, ktoré boli postavené po druhej svetovej vojne, vyradili z prevádzky pre nevyhovujúci technický stav v roku 1998. Trinásť rokov je vrchol Chopku lanovkami nedostupný.

Nové prepojenie stredísk zabezpečí lanovkový systém funitel, ktorý patrí medzi najmodernejšie dopravné technológie.

Vo svete je iba trinásť funitelov

„Keďže Chopok patrí medzi najveternejšie miesta na Slovensku, vybrali sme systém, ktorý umožňuje jazdu lanovky pri rýchlosti vetra až do 120 kilometrov za hodinu. Kabínka bude upevnená na dvoch lanách, čo jej okrem zvýšenej bezpečnosti umožní aj prepravu vo veternom počasí,“ informovala marketingová riaditeľka strediska Katarína Šarafínová.

Vo svete funguje iba trinásť funitelov a na Slovensku ho využíva, napríklad, bratislavský automobilový závod.

Lanovku budú môcť turisti a lyžiari využívať od zimnej sezóny 2012/2013. Cesta na vrchol povedie zo stanice Priehyba, ktorá je konečnou stanicou šesťsedačkovej lanovky zo Záhradiek. Návštevníci Nízkych Tatier sa na vrchol Chopka dostanú za šesť a pol minúty.

Pôvodnú vrcholovú stanicu na Chopku, takzvanú rotundu, spoločnosť opraví a v budúcnosti v nej bude prevádzkovať reštauráciu a bar. „Zbúrajú len staré rozpadajúce sa budovy šesťdesiatročných lanoviek, aby sme vytvorili miesto pre novú lanovku,“ doplnila Šarafínová.

Preinvestujú šesťdesiat miliónov eur

Keďže funitel bude končiť na Chopku, musí spoločnosť dobudovať ešte prepojenie z južnej stanice Kosodrevina. „S výstavbou začneme v budúcom roku, aby sme lanovku spustili spolu s funitelom,“ spresnila.

V tomto roku plánujú pri výstavbe preinvestovať približne dvadsaťštyri miliónov eur. „Za dva roky dosiahne investícia takmer šesťdesiat miliónov eur. Spoločnosť bude financovať výstavbu z vlastných zdrojov,“ dodala Šarafínová.

Súčasťou projektu bude aj takzvaná objazdová a záchranná trasa Chopok – sever s modrou, najľahšou, obtiažnosťou. Bude slúžiť ako bezpečnostná protipožiarna a úniková cesta. „Aj na dojazd lyžiarov do údolných častí strediska, pre záchranné zložky, lesníkov a ako obslužná pri výstavbe a neskôr údržbe lanovky a iných zariadení.“ V zime bude trať, s výnimkou lyžiarov, pre verejnosť uzavretá.

Nová kabínková lanovka prepraví za hodinu takmer dvetisícpäťsto osôb v dvadsiatich dvoch kabínach. Kapacita každej z nich bude dvadsaťštyri miest. Lanovka prekoná vzdialenosť približne dva kilometre na viac ako šesťsto metrovom prevýšení.

„V porovnaní so sedačkovými lanovkami sa dopravná rýchlosť zvýši na sedem metrov za sekundu. Po dobrých skúsenostiach pôjde opäť o nový model lanovky od osvedčeného špičkového rakúskeho výrobcu dopravných zariadení,“ povedala Šarafínová.

Bielu Púť spoja s Priehybou

„Sen mnohých lyžiarov o pohodlnom prepojení severnej strany Chopka s južnou sme začali plniť vybudovaním prvého úseku Záhradky - Priehyba. Vďaka funitelu nebude závisieť od počasia. Odstávky hornej časti strediska pre vietor budú minulosťou. Zjazdovky na juhu Chopka sprístupníme bez obmedzení," dozvedeli sme sa od Bohuša Hlavatého, predsedu predstavenstva spoločnosti.

Po dobudovaní funitelu sa prepravná kapacita v stredisku zvýši na tridsaťtisíc osôb za hodinu. Z Priehyby sa stane uzol viacerých dráh.

Okrem funitelu a výstupnej stanice šesťsedačky v nej pribudne aj nový šikmý kabínkový výťah s koľajovým systémom Twilliner. Bielu Púť spoja s Priehybou pomocou oceľovej dráhy položenej na podperách.

Po takmer 400 metrov dlhých koľajniciach bude jazdiť uzavretá kabínka s kapacitou 50 osôb. Výťah odštartujú samotní lyžiari. Z Bielej Púte sa dostanú do uzla v Priehybe za desať minút.

Náklady na výstavbu šikmého výťahu odhadujú na 1,5 milióna eur. Prvé práce by mohli začať už o rok, do prevádzky ho uvedú spoločne s funitelom.

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 752
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 415
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 907
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 257
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 084
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 837
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 774
  1. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  2. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  3. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  4. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  5. Martin Borecky: Rakovina
  6. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  7. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  8. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 080
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 881
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 450
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 366
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 265
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  2. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  3. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  4. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  5. Martin Borecky: Rakovina
  6. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  7. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  8. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 080
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 881
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 450
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 366
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 265
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu