DEMÄNOVSKÁ DOLINA. Spoločnosť prevádzkujúca stredisko v Demänovskej doline začala s výstavbou moderného funitelu.
Poslednú zo štyroch pôvodných lanoviek, ktoré boli postavené po druhej svetovej vojne, vyradili z prevádzky pre nevyhovujúci technický stav v roku 1998. Trinásť rokov je vrchol Chopku lanovkami nedostupný.
Nové prepojenie stredísk zabezpečí lanovkový systém funitel, ktorý patrí medzi najmodernejšie dopravné technológie.
Vo svete je iba trinásť funitelov
„Keďže Chopok patrí medzi najveternejšie miesta na Slovensku, vybrali sme systém, ktorý umožňuje jazdu lanovky pri rýchlosti vetra až do 120 kilometrov za hodinu. Kabínka bude upevnená na dvoch lanách, čo jej okrem zvýšenej bezpečnosti umožní aj prepravu vo veternom počasí,“ informovala marketingová riaditeľka strediska Katarína Šarafínová.
Vo svete funguje iba trinásť funitelov a na Slovensku ho využíva, napríklad, bratislavský automobilový závod.
Lanovku budú môcť turisti a lyžiari využívať od zimnej sezóny 2012/2013. Cesta na vrchol povedie zo stanice Priehyba, ktorá je konečnou stanicou šesťsedačkovej lanovky zo Záhradiek. Návštevníci Nízkych Tatier sa na vrchol Chopka dostanú za šesť a pol minúty.
Pôvodnú vrcholovú stanicu na Chopku, takzvanú rotundu, spoločnosť opraví a v budúcnosti v nej bude prevádzkovať reštauráciu a bar. „Zbúrajú len staré rozpadajúce sa budovy šesťdesiatročných lanoviek, aby sme vytvorili miesto pre novú lanovku,“ doplnila Šarafínová.
Preinvestujú šesťdesiat miliónov eur
Keďže funitel bude končiť na Chopku, musí spoločnosť dobudovať ešte prepojenie z južnej stanice Kosodrevina. „S výstavbou začneme v budúcom roku, aby sme lanovku spustili spolu s funitelom,“ spresnila.
V tomto roku plánujú pri výstavbe preinvestovať približne dvadsaťštyri miliónov eur. „Za dva roky dosiahne investícia takmer šesťdesiat miliónov eur. Spoločnosť bude financovať výstavbu z vlastných zdrojov,“ dodala Šarafínová.
Súčasťou projektu bude aj takzvaná objazdová a záchranná trasa Chopok – sever s modrou, najľahšou, obtiažnosťou. Bude slúžiť ako bezpečnostná protipožiarna a úniková cesta. „Aj na dojazd lyžiarov do údolných častí strediska, pre záchranné zložky, lesníkov a ako obslužná pri výstavbe a neskôr údržbe lanovky a iných zariadení.“ V zime bude trať, s výnimkou lyžiarov, pre verejnosť uzavretá.
Nová kabínková lanovka prepraví za hodinu takmer dvetisícpäťsto osôb v dvadsiatich dvoch kabínach. Kapacita každej z nich bude dvadsaťštyri miest. Lanovka prekoná vzdialenosť približne dva kilometre na viac ako šesťsto metrovom prevýšení.
„V porovnaní so sedačkovými lanovkami sa dopravná rýchlosť zvýši na sedem metrov za sekundu. Po dobrých skúsenostiach pôjde opäť o nový model lanovky od osvedčeného špičkového rakúskeho výrobcu dopravných zariadení,“ povedala Šarafínová.
Bielu Púť spoja s Priehybou
„Sen mnohých lyžiarov o pohodlnom prepojení severnej strany Chopka s južnou sme začali plniť vybudovaním prvého úseku Záhradky - Priehyba. Vďaka funitelu nebude závisieť od počasia. Odstávky hornej časti strediska pre vietor budú minulosťou. Zjazdovky na juhu Chopka sprístupníme bez obmedzení," dozvedeli sme sa od Bohuša Hlavatého, predsedu predstavenstva spoločnosti.
Po dobudovaní funitelu sa prepravná kapacita v stredisku zvýši na tridsaťtisíc osôb za hodinu. Z Priehyby sa stane uzol viacerých dráh.
Okrem funitelu a výstupnej stanice šesťsedačky v nej pribudne aj nový šikmý kabínkový výťah s koľajovým systémom Twilliner. Bielu Púť spoja s Priehybou pomocou oceľovej dráhy položenej na podperách.
Po takmer 400 metrov dlhých koľajniciach bude jazdiť uzavretá kabínka s kapacitou 50 osôb. Výťah odštartujú samotní lyžiari. Z Bielej Púte sa dostanú do uzla v Priehybe za desať minút.
Náklady na výstavbu šikmého výťahu odhadujú na 1,5 milióna eur. Prvé práce by mohli začať už o rok, do prevádzky ho uvedú spoločne s funitelom.