LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Jej kapacita je nedostačujúca, následkom čoho sú dopravné zápchy v čase dopravnej špičky.
„Riešenie nachádzame v podobe inteligentnej dynamicky riadenej svetelnej signalizácie, ktorú plánujeme na križovatke inštalovať v budúcom roku,“ uviedol primátor mesta Ján Blcháč.
K realizácii by mohlo dojsť v nasledujúcom roku
Veľkou výhodou je, že inteligentné semafory dokážu dopravu riadiť podľa jej aktuálnej intenzity.
„V súčasnosti sme dali spracovať projekt signálneho plánu a stavebno-technického riešenia semaforov. Dôležitou súčasťou projektu je dopravno-inžinierske posúdenie takéhoto riešenia, ktoré nám dá odpoveď, či situácii pomôžeme,“ podotkol Gabriel Lengyel z mikulášskej radnice. Pokiaľ výpočty preukážu, že podbrezinskej križovatke na ceste I/18 sa po zabudovaní inteligentnej signalizácie uľaví, podľa slov primátora v roku 2018 pristúpi mesto k realizácii.
Predstavitelia mesta iniciovali sériu rokovaní s vlastníkmi ciest (Slovenská správa ciest, Správa ciest Žilinského samosprávneho kraja), na ktorých požiadali o riešenie nevyhovujúceho stavu tohto úseku cesty I/18, na ktorú sa napája miestna komunikácia z Podbrezín.
Kruhový objazd vylúčili
„Dali sme spracovať podrobný dopravný prieskum a aj podľa vypracovanej štúdie sa preukázalo, že jednoduchý kruhový objazd by situáciu ešte zhoršil. Realizáciu veľkej okružnej križovatky podobného typu, ako je pri hoteli Jánošík, aj z dôvodov nedostatku priestoru, finančnej náročnosti či majetkovo-právneho vyrovnania Slovenská správa ciest realizovať neplánuje. Dôvodom je aj množstvo podzemných sietí, ktoré by sa museli pri jej realizácii prekladať,“ spresnila hlava mikulášskej radnice.
Riešenie mohla poskytnúť prekládka železnice
Mesto Liptovský Mikuláš so zástupcami policajného zboru preto hľadali iné riešenie. „Svetelnú signalizáciu mesto realizovať môže. Do týchto technológií môžu samosprávy investovať bez ohľadu na to, či budú cesty vo vlastníctve štátu alebo župy. Naopak, investovanie mesta do rekonštrukcie cudzej cesty možné nie je,“ vysvetlil primátor.
Zároveň upozornil, že aj kritická križovatka, kvôli ktorej sa v danom úseku tvoria denno denné zápchy, mohla byť vyriešená prekládkou železnice. „S preložkou železnice by sa totiž zrealizovali aj ďalšie obchvaty okolo mesta, ktoré by mohli využívať aj Podbrezinčania, čím by sa s určitosťou výrazne odbremenil dnešný prieťah mestom,“ ukončil Ján Blcháč.