PARTIZÁNSKA ĽUPČA. Cestu v Ľupčianskej doline môžeme pokojne nazvať aj tankodróm. Trasa z Partizánskej Ľupče do Železného alebo na Magurku meria približne pätnásť kilometrov. Prejsť celý úsek autom bez toho, aby ste kolesom netrafili na desiatky výtlkov, je slušný šoférsky výkon. Cesta bicyklom zase poriadny adrenalínový zážitok.
Každý, kto túto trasu aspoň raz absolvoval, si ju určite bude dlho pamätať. Výtlky a rozpadávajúci sa asfalt je v Ľupčianskej doline viac ako desať rokov. Cestu, ktorá má nadregionálny význam, spravuje župa, teda Žilinský samosprávny kraj (ŽSK). V prípade mimoriadnej situácie na hlavnom ťahu medzi Liptovskou Osadou a Ružomberkom slúži aj ako záloha.
Odvážajú kalamitné drevo
O oprave zúboženej cesty do detskej ozdravovane a bývalej baníckej osady sa hovorí už niekoľko rokov. Ľudia z Liptova aj turisti na nový asfalt zatiaľ čakajú márne. Lenka Záteková, hovorkyňa ŽSK, informovala, že cestu v doline využíva ja lesný komposesorát na prevoz dreva v rámci odstraňovania kalamity ešte z roku 2015. „Ťažba nie je definitívne ukončená a vozovku tak ničí nákladná doprava,“ povedala hovorkyňa kraja.
Správca cestu od roku 2015 pravidelne upravuje vysprávkami aj v spolupráci s lesným komposesorátom, aby bola zjazdná. „Rovnako aj tento rok ju po náročnej zime opäť upravíme,“ dodala L. Záteková.
Opravia ju, až keď urbár skončí ťažbu
Župa síce plánuje kompletnú obnovu cesty, no až potom, keď sa v doline ukončí ťažba, aby nedošlo k poškodeniu nového asfaltu. „Ťažba by mala byť ukončená budúci rok, následne v etapách pristúpime k rekonštrukcii. Celkové náklady odhadujeme na milión eur, preto cestu obnovíme postupne na základe plánu opráv pre nasledujúce obdobie,“ spresnila L. Záteková.
Martin Noge z Lesného komposesorátu v Partizánskej Ľupči povedal, že ťažbu vo veľkej miere v doline už ukončili. „V súčasnosti napĺňame záväzky voči našim obchodným partnerom, intenzita dopravy už teda nie je taká častá ako v čase odstraňovania kalamity.“
Drobné opravy urobia v lete
O kompletnej obnove cesty zatiaľ ale komposesorát žiadne informácie mená. „Zatiaľ sme rokovali iba s vedením správy ciest Žilinského samosprávneho kraja (SCZSK) o vysprávkach po zime. Potrebovali sme zosúladiť zvoz guľatiny s prácami na ceste,“ spresnil M. Noge.
Riaditeľ Správy ciest ŽSK, závod Liptov, Martin Kögel povedal, že vysprávky, ale aj plošné výmeny asfaltu budú v doline robiť v letných mesiacoch.