Utorok, 25. júl, 2017 | Meniny má Jakub
Pridajte si svoje mesto

Vydarený projekt Podbrezín nikdy úplne nedokončili

Na Podbrezinách žije približne jedna tretina Mikulášanov. Najväčšie sídlisko v Liptove začali budovať pred takmer štyridsiatimi rokmi. Pôvodne veľmi vydarený projekt ale nikdy kompletne nedokončili. Napriek tomu to mnohým jeho obyvateľom veľmi neprekáža, na brehoch Smrečianky sa im žije dobre.

Podbreziny dnes. (Zdroj: Ján Krošlák)

Pri zrode najväčšieho projektu obytnej zóny v regióne stál veľký tím ľudí. Architekti – urbanisti, projektanti, stavbári, murári či remeselníci. Súčasťou početného prípravného tímu bol aj mikulášsky architekt a urbanista Vladimír Fajčík.

S výstavbou sídliska vo východnej časti sa počítalo už v územnom pláne mesta z roku 1977. Základný kameň položili v roku 1979. „V tom období bol trend budovať súmestia, teda mestá akoby naťahovať. V prípade Liptovského Mikuláša projektanti plánovali, že sa postupne spojí so susedným Liptovským Hrádkom,“ vysvetlil na úvod V. Fajčík. Dodal, že práve to bol dôvod, prečo stojí sídlisko vo východnej časti mesta.

Smrečianka bola veľkou výzvou

Lokalite na Podbrezinách nahrával aj fakt, že v polovici sedemdesiatych rokov začala platiť prísna ochrana poľnohospodárskej pôdy.

Pozemky na brehoch Smrečianky mali pôdu najnižšej kvality, boli to v podstate pasienky bez intenzívnejšieho poľnohospodárskeho využitia. Preto boli ideálnym miestom pre takýto rozsiahly obytný projekt.

Pamätníci si ešte spomínajú, že najbližším zastavaným územím od železnice boli v tom čase Vitálišovce. Malú obec spájala s Okoličným cesta, ktorá v súčasnosti vedie centrom súčasného sídliska. Veľkou výzvou pre urbanistov bola Smrečianka. Rieka predurčovala budúce sídlisko k tomu, aby malo dostatok zelene a oddychových aj relaxačných zón.

Tím viedol skúsený architekt

Spracovanie územného plánu zóny a urbanistickú štúdiu mal na starosti Stavoprojekt Žilina. Tím viedol Antonín Stuchl. „Bol to výnimočný slovenský urbanista a architekt, ktorý za celoživotné dielo získal v roku 2007 Cenu Emila Belluša. A. Stuchl sa od roku 1950 architektonicky podieľal na mnohých stavbách, tiež na tvorbe územných plánov. Najvýraznejšie to bolo v prípade Žiliny, centra Terchovej, Čadce, Turian a aj Podbrezín,“ doplnil V. Fajčík .

Mikulášsky architekt dodal, že projekt, ktorý vytvoril tím A. Stuchla, bol veľmi kvalitný. Bytovú výstavbu tvorili dvory do tvaru písmen U, ktoré boli otvorenou časťou otočené k Smrečianke na jej oboch brehoch. Pôvodný zámer je dnes jasne viditeľný v lokalitách, ktoré miestni volajú dolné a stredné Podbreziny.

Podbreziny postavili v etapách

Výstavbu sídliska realizovali postupne. Prvá etapa začínala na úrovni dnešného supermarketu na ľavom brehu Smrečianky až po súčasnú základnú školu. Druhá etapa pokračovala na pravom brehu Smrečianky, od dnešného centra sociálnych služieb až po cintorín pri železnici.

Tretia etapa začala v juhovýchodnej časti sídliska pod supermarketom a štvrtá, už zahustená, mimo pôvodného zámeru pokračovala nad základnou školu až po Vitálišovce. Celá výstavba trvala približne dvanásť rokov.

Podbreziny na začiatku vykurovali uhoľné kotolne, týkalo sa to najmä prvej a druhej etapy. Počas tretej etapy dotiahli na sídlisko plyn. Neskôr uhoľné kotolne plynofikovali.

„Projekt v južnej časti nového sídliska počítal s bohatou občianskou vybavenosťou. V pláne bol kultúrny dom, kostol a dokonca aj dve základné školy. Neskôr súčasnú Základnú školu Janka Kráľa rozšírili,“ zaspomínal V. Fajčík.

Ďalej spresnil, že počas výstavby začala platiť väčšia hustota osídlenia na jeden hektár. Zastavanosť vo štvrtej etape, teda na horných Podbrezín, sa tak zvýšila a pôvodná koncepcia otvorených dvorov smerom k rieke sa už nerealizovala.

Kto stál za návrhom sídliska

Antonín Stuchl sa narodil 15. novembra 1921 v Bratislave. Po ukončení štúdia na Katedre architektúry a pozemného staviteľstva na ČVÚT v Prahe a krátkom pôsobení v Štátnych lesoch v Prahe prišiel v roku 1950 pracovať do žilinského Stavoprojektu.

V roku 1965 bol na základe konkurzu poverený spracovaním územného plánu Žiliny a v roku 1968 navrhol územný plán Žiliny s dominantným postavením samo-statných peších ciest a peších námestí.

Je aj autorom centra Terchovej, Čadce, Turian a projektu sídliska Podbreziny v Liptovskom Mikuláš.

Bol laureátom Ceny Emila Belluša za významné celoživotné dielo a prínos pre slovenskú architektúru v oblasti architektonickej tvorby, pedagogickej a vedeckovýskumnej činnosti.

Ing. arch. Antonín Stuchl získal Uznanie za zásluhy o rozvoj a reprezentáciu mesta Žilina v roku 2008 za vynikajúce tvorivé výkony v oblasti urbanizmu a spracovanie územnoplánovacej dokumentácie mesta Žilina.

Antonín Stuchl zomrel 20. júla 2016 vo veku 94 rokov.

Do supermarketu chodili nakupovať Poliaci

Ako špecifický problém pri výstavbe spomenul zložité zakladanie stavieb. „Celé územie pod dnešným sídliskom bolo veľmi podmáčané spodnou vodou so Smrečianky. Predtým, než sa začala samotná výstavba, museli preto stavbári navoziť na pozemky približne jedenapolmetrovú vrstvu štrku, tá chráni suterény obytných domov pred spodnou vodou,“ opísal stavebný postup.

Slabá občianska vybavenosť v začiatkoch bola typická pre všetky socialistické sídliská vo vtedajšom Československu. Neobišla ani mikulášske Podbreziny.

Základné služby v osemdesiatych rokoch sústredili do pôvodnej budovu zo staveniska. Bolo v nej zdravotné stredisko a z robotníckej jedálne vznikla provizórna reštaurácia. Dnes už budova nestojí, pred niekoľkými rokmi vyhorela. Pre obvodných lekárov a poštu vyčlenili v bytovkách niekoľko bytov.

Rozvoj služieb začal v deväťdesiatych rokoch. V. Fajčík spoločne s kolegom Vladimírom Bátikom navrhli v spodnej časti sídliska veľký supermarket.

„Išlo o prvý takýto obchod na Slovensku. S nápadom prišla spoločnosť Verex a investícia sa im osvedčila natoľko, že supermarket poznali aj za hranicami. Pamätám si obdobie, keď tam húfne nakupovali najmä Poliaci. Bolo to v období, keď na Slovensku žiadne reťazce nefungovali,“ povedal V. Fajčík.

Dnes majú ľudia na sídlisku takmer všetko

Pokračoval, že neskôr, severne od supermarketu, vybudovali ďalšie služby. V novej budove otvorila prevádzku prvá banka, presťahovala sa tam pošta aj zdravotné stredisko. Pod jednou strechou tieto služby s malou obmenou využívajú ľudia aj dnes. Služby sa rozšírili aj o fitness centrum, hokejbalové ihrisko, kaviareň a potom aj pizzeriu či cukráreň.

„Na sklonku 90. rokov mesto upravilo centrum sídliska, vybudovalo oddychovú zónu s cyklochodníkom, lavičkami a novým osvetlením. Sídlisko má dnes veľmi slušnú vybavenosť v oblasti služieb. Dlhodobým problémom je ale parkovanie,“ dodal mikulášsky architekt. Napriek tomu, že v projekte ich navrhli dostatok, v skutočnosti sa vybudovala len jedna tretina z celkového počtu. Mesto síce v posledných rokoch vybudovalo ďalšie odstavné plochy, no stále je ich nedostatok. Riešením by určite bol parkovací dom.


  1. Z Liptova chodia do Žiliny obchádzkou cez Trenčín 1 789
  2. V Kľačianskej doline došlo k tragédii 641
  3. Nízkotatranské lesy miznú Foto 315
  4. K. Kaliský: „Ničenie lesov národného parku pokračuje šialenou rýchlosťou.“ 252
  5. Jeden chodník opravia, druhý predĺžia 231
  6. Liptáci získali v Čunove zlato 125
  7. Opustený hotel má po rokoch nového majiteľa 113
  8. Gajanová získala bronz 72
  9. V Pribyline si môžete vyskúšať hru na fujare aj gajdách a ochutnať fizolu 63
  10. V dedine sa pre Strečno nedá prejsť cez cestu Foto 54

Riešime za Vás

Šetrenie vody
Liptovský Mikuláš

Šetrenie vody

V riešení
Policajná hliadka hrala v službe futbal.
Liptovský Mikuláš

Policajná hliadka hrala v službe futbal

Vyriešené
Pridaj svoj podnet

Najčítanejšie správy

Mikuláš

Z Liptova chodia do Žiliny obchádzkou cez Trenčín

Liptovským dopravcom sa pre uzáveru pod Strečnom cesta do Žiliny niekoľkonásobne predĺžila.

V Kľačianskej doline došlo k tragédii

Starší muž zahynul pri práci v lese.

Nízkotatranské lesy miznú

Národný park Nízke Tatry na budúci rok oslavuje 40 rokov existencie. Pri pohľade na jeho obnažené svahy a závery dolín je na mieste otázka, či ešte bude čo ochraňovať.

K. Kaliský: „Ničenie lesov národného parku pokračuje šialenou rýchlosťou.“

Karol Kaliský, ekológ, lesník, úspešný filmár a fotograf prírody, po ukončení štúdia lesníctva vo Zvolene dva roky pôsobil ako účastník projektu na záchranu tatranského kamzíka, ďalších päť rokov robil na Správe TANAP-u.

Jeden chodník opravia, druhý predĺžia

Bežci aj chodci sa sťažujú na havarijný stav asfaltového povrchu.

Blízke regióny

Na stavbu obchvatu Tvrdošína už hľadajú dodávateľa

Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila súťaž na dodávateľa stavby rýchlostnej cesty okolo Tvrdošína. Stavať by sa mohlo začať do roka.

FOTO: Donovaly otvárajú detský park, ktorý na Slovensku nemá obdobu

Počas leta sú Donovaly "hlavným mestom detí".

Cestu pod Strečnom otvoria podľa plánov na posledný deň uzávierky

Dátum a čas spustenia dopravy je zatiaľ iba predbežný.

Smrteľná nehoda pri Čičmanoch

Auto skončilo mimo vozovky na streche.

Fantastická Oravčanka je dvojnásobnou medailistkou majstrovstiev sveta

Dolnokubínska vodnoslalomárka plakala v Čunove od radosti i sklamania.

Všetky správy

Odhalený sériový vrah patrí k najbrutálnejším

Muža zatiaľ obvinili, že týral svojho syna, no obvinenia by mali rozšíriť. S políciou spolupracuje, ukázal, kde pozostatky zakopal.

Miliónové dotácie od Plavčana dostali aj pochybné firmy

Niektoré firmy, ktoré podporilo ministerstvo školstva, aby sa venovali vývoju a inováciám, nemajú s výskumom žiadne skúsenosti.

Na zhrdzavené a rozkradnuté dedičstvo komunistov pôjdu milióny

Závlahový systém je čoraz dôležitejší pre globálne otepľovanie, chystá sa modernizácia z eurofondov. Hovorí sa o sto miliónoch eur.

Milan Fiľo: Moja chyba? Ružomberský futbal, mohli sme za to mať veľkú fabriku

Milan Fiľo sa usadil vo veľkom biznise sprivatizovaním ružomberských papierní, otvorené rozhovory nezvykne poskytovať.

Boj najmocnejších právnikov. Prečo Duda vetuje sporné zákony o súdoch

Veto sporných zákonov môže byť nielen vypočutím hlasu ulice, ale aj mocenským súbojom o post najsilnejšieho ministra.

Kam vyraziť