LIPTOV. Len pred niekoľkými dňami sa verejnosť dozvedela výsledky rozsiahlej štúdie o hodnotení vplyvov diaľničného úseku Turany Hubová na zdravie ľudí a životné prostredie. Vyplynulo z nej, že najlepšou možnosťou pre človeka aj prírodu je ochranármi roky presadzovaný tunel Korbeľka.
Na severe Slovenska sa hovorilo o tom, že diaľnica by mala ísť takzvaným údolným variantom, s dvoma kratšími tunelmi. Preťala by šesť cenných chránených území, ohrozila tamojšiu populáciu veľkých šeliem, zasiahla do jaskýň v Kraľovianskom meandri alebo Rojkovského rašeliniska. S výsledkom hodnotenia vplyvov sa uľavilo aj ochranárom a aktivistom, ale, ako hovoria, ešte stále nie je dôvod na oslavu.
Rozhodnúť mali do konca leta
S Korbeľkou sa konečne stotožnili aj diaľničiari a viaceré štátne inštitúcie. Záverečné slovo bude mať ministerstvo životného prostredia, ktorého by sa malo držať aj ministerstvo dopravy. Definitíva mala padnúť koncom leta.
Po minulotýždňových zmenách na ministerstve dopravy sa ale situácia môže zmeniť. Minister Roman Brecely odstúpil a vystriedal ho Árpád Érsek, ktorý dovtedy pôsobil na ministerstve ako štátny tajomník. Ešte pred jeho nastúpením do úradu sa otvorene hovorilo o tom, že ministerská výmena má priniesť ďalšie zmeny, napríklad aj šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti. Ľudia zo severu Slovenska žijúci pri neúmerne zaťaženej ceste sú na pochybách, obávajú sa, že politické zmeny znova odsunú riešenie problematického úseku diaľnice.
Minister uprednostňuje rýchlostné cesty
Érsek povedal, že sa nechce púšťať do megalomanských projektov. „Ale projektujme, aby sme mohli eventuálne začať výstavbu po našom volebnom období alebo vtedy, keď na nich vieme nejakým spôsobom zabezpečiť finančné zázemie,“ vysvetlil.
V súvislosti s tým povedal, že považuje za chybu zastavenie prípravy dokumentácie na rýchlostných cestách R7, R2, R3 či R4. „Musíme sa pohnúť z miesta. Toto bude mojou hlavnou úlohou,“ povedal.
Érsek sa chce na úsek detailne pozrieť
Novému ministrovi by nemalo trvať dlho, kým sa oboznámi s problematikou úseku medzi Turcom a Liptovom, pretože dosiaľ zastával post štátneho tajomníka na ministerstve.
Výmena ministrov by podľa Karolíny Duckej, hovorkyne ministerstva, nemala výrazne ovplyvniť dokončenie úseku.
„Výstavba diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami patrí medzi najdôležitejšie priority vlády. Diaľničný úsek Turany Hubová patrí medzi dôležité diaľničné úseky, čo potvrdzuje aj vyjadrenie budúceho ministra Arpáda Érseka, že sa chce detailne zamerať najmä na tento problematický úsek,“ vysvetlila hovorkyňa.
Na ministerstvo posielajú listy
Aktivisti z SOS Birdlife zdôrazňujú, že napriek odporúčaniu tunela Korbeľka stále nie je vyhrané. Vyzývajú verejnosť, aby na ministerstvo životného prostredia adresovali list s odôvodneným stanoviskom, v ktorom žiadajú o realizáciu Korbeľky. Odporúčané znenie si môžu vyžiadať na mejlovej adrese uvedenej na stránke SOS Birdlife Slovensko.
„Úsek D1 Turany-Hubová je takžý komplikovaný a s takým množstvom protichodných názorov a aj problémov, že ak niekto chce konečne tento úsek rozlúsknuť, nemôže rozhodovať politicky, ale len na základe faktov a na základe názorov verejnosti. Predpokladám, že všetci už chcú tento úsek konečne mať vyriešený a začať ho stavať, takže rovnako si myslím, že aj nový minister rozhodne rýchlo a vecne,“ povedal Jozef Ridzoň z SOS Birdlife.
Starosta verí, že zmena riešenie neodloží
Tunel Korbeľka presadzuje aj obec Stankovany, pod ktorú patrí miestna časť Rojkov. Stanovisko poslali aj na ministerstvo, súhlasia s variantom tunela s dlhým ekoduktom a trasou ponad hladinu podzemných vôd v masíve Kopy. Starosta Rudolf Baleja povedal, že ľudia a región diaľnicu potrebujú a čakajú na ňu dlhé roky.
„Ešte je zavčasu vyjadriť sa k prioritám nového ministra. Pevne verím, že riešenie úseku sa preto neodloží,“ povedal Baleja.
„Tunel Korbeľka síce znamená, že sa predĺži výstavba o dva roky. Ale čo sú to dva roky v porovnaní s tým, koľko na diaľnicu čakáme. Veď pred päťdesiatimi rokmi dostali ľudia na Rojkove pokuty, vtedajších 10-tisíc korún, za to, že postavili rodinný dom na mieste, kde mala viesť diaľnica. Tí ľudia aj pomreli a diaľnica stále nie je,“ dodal.